Sunday, September 19, 2010

Analiza i odbrana Bakija sa posebnim osvrtom na zatvorski sindrom

Analiza Bakija. Zašto baš Bakija, pitaće se neki? E pa zato što je Baki jedina javna ličnost koja može na pravi način da reprezentuje tu "čuvenu" srpsku zatvorsku školu, doduše imali smo tu i Acu Lukasa, ali on je odležo samo par meseci u pritvoru tako da se to ni u kom slučaju ne računa. O Ceci ne bih da trošim reči, jer da ste videli u kakvoj "ćeliji" je boravila, sve bi vam bilo jasno, al' to su naravno vezare, ljudi koji mogu dobrano da podmite, jer je u istoj ćeliji boravio i, pazi sad, Jovica madafakin' Stanišić, a posle i Leonid Milivojević, notorius član JSO-a, koje je učestvovao i u pokušaju atentata na Vuka Draškovića u Budvi, i u kidnapovanju i ubistvu Ivana Stambolića. Da ne dužim sa ovim, znači to je sve parodija u odnosu na Bakijev slučaj. I da, moram odma' na početku da napomenem, da je meni Baki full lik, i jedan od favorita, tako da će mi biti neizmerno žao ako ga danas izbace sa Farme.

Neki će naravno pogrešno da vezuju Bakijevu i Đusovu priču iz prošle Farme, pošto je sličan stav a i sleng, ali verujte mi, to nikako nije za poređenje, jer Brat Minli je samo reflekcija celog tog 'ulica-tvorza' fazona, dakle on je iskusno, ko i većina nas, samo pokupio sleng, pokupio te basic-početne forice i bogato ih nadogradio, ali Đus nikako nije iz te priče, Đus je kolko ga ja znam jedan kulturan, inteligentan, lepo vapitan dečko (uz par izleta), koji je iskoristio priče svojih drugara iz kraja, zatim poznanika i ljudi koje je sretao along the way, da napravi ono što je napravio, dakle Đus jeste delimićno street life priča ali ko što rekoh, nikako ne može da se poredi sa Bakijem i sličnima jer Bakijeva priča je totalni hardkor što ćete i da vidite iz daljneg teksta.

Čitam komentare dok gledam Farmu, a i slušam šta pričaju farmeri na temu Bakija, i naravano niko ga ne konta, uz izuzetak eventualno Natalije iz Trik FX-a, jer oni se ipak znaju duži niz godina i intezivno se druže. Inače sečam se Natalije kad je počinjala sa Sanijem i još jednom curom da radi Trik FX tamo u drugoj polovini 90-ih, i sećam se da nije imala silikone što se meni posebno svidelo jer nekako više volim natural born fazon, mada joj ni ovaj fazon nije loš, uglavnom ona mi je trenutno najgotivniji lik na Farmi, a da ne računamo to što i inače preferiram starije cice, mada se i nisam nešto posebno proslavio na tom polju, da budem skroz iskren. No na stranu te moje frustracije, back on the topic, jer dolazimo do ključnog, sudbinskog pitanja, ŠTA TO LJUDI NE KONTAJU KOD Bakija? Šta je to tolko pogrešno kod njega da ga nazivaju čak i sirovinom?

Ne znam dal' ste gledali, ali ja sam slučano zabo emisiju 'Biseri' Vanje Bulića pre jedno dva metra gde je gostovo Baki i gde je pričao skroz iskreno, kako je kao klinac bio jako 'nestašan', da je krao i vršio tako ta 'sitna' dela tipa vale i slično, te je vrlo često završavao u 'Kruški' (zatvorski sleng za popravni dom u Kruševcu), a čini mi se i Valjevu koji je za 3 stepenice zajebanija ustanova za maloletnike od Kruške, jer Valjevo je u biti pravi hardkor zatvor, dakle Kruška mu tu dođe ko osnovna škola, Valjevo srednja, i naravno posle idu ovi fensi prestižni koledži, Zabela, Mitrovica, Niš, itd.etc.

Uglavnom, već tad sam skontao koja je Baki priča, ali ko i svaku emisija Bulića foliranta, nisam je uzo za ozbiljno, a i naravno nije mi palo na pamet da će se Baki pojaviti u Farmi, i da će to postati pitanje od opšteg značaja koje prosto vapi, ma bre jeca za pojašnjenjem.

Pa da počnemo. Baki vam je ljudi klasičan al' klasičan primer nesrećnog dečka koji je kao mlad završio u zatvoru, te kao takav, mlad i neiskusan (15,16,17 godina?) potpao je pod taj užasno poguban uticaj okoline, jer ko što svi znamo, nije teška robija nego robijaši, i to je samo takva istina. Naravno, ne ispadnu svi maloletnici takvi na kraju, jer falakurcu ima raznih tipova ljudi, neko se jednostavno ne pali na to, ali Baki je eto nekako bio baš pogodan kadar, imao je predispoziciju za to kalupljenje, i to onda tako može da potraje godinama, mada nisam siguran koliko je Baki sve ukupno ležo, uglavnom sigurno par godina, što je sasvim dovoljno da se od relativno normalnog dečka napravi momak pun tih zatvorskih kompleksa, i u večitoj paranoji i gardu (pandan Evi Ras haha). Uostalom, ako ste pratili bar i malo Farmu, mogli ste da vidite taj fazon, ma šta fazon, to može da se nazove čak i životna filozofija i to u fullu, jer to ne mož' baš tako lako da se izbriše iz sistema tokom godina, i Baki je živi dokaz, jer evo on sad ima skoro 4 banke a i dalje je u istom gasu ko kad je imo 18, doduše to ne mora automatski da bude nešto loše, ima ljudi koji su u fazonu GONNA STAY YOUNG 'TILL I DIE, i ja to poštujem jer sam i sam u neku ruku iz te priče, ali ovo Bakijevo je uz dužno poštovanje ipak malo too much.

Daću vam par primera sa Farme da bi bolje pojasnio o kom slučaju se radi, npr. Baki zajebava sve redom, pecka ih, šali se ali ponekad i malo grublje, i to nikom nije previše smetalo, i onda kad mu je ona visoka cura rekla "gde se gasiš", on je realno popizdeo, kratak fitilj i BUM!, i to je tačno taj rad, takvi likovi će do besvesti da se zajebavaju i šale sa svima oko sebe, ali nikako neće istrpeti tako te male prozivkice i šalice na njihov račun.

E sad, o čemu se tu zapravo radi? Radi se samo o tom večitom gardu i ubitačnoj paranoji pokupljenoj iz zatvora, jer u zatvoru kad te tako neko prozove makar i za najmanju sitnicu ti moraš automatski da reaguješ, dakle bez puno razmišljanja, i da se braniš svim raspoloživim sredstvima, jer ako tu stvar ne isteraš u startu na čistac ispašćeš pička, devojčica, i tvoj ugled u zajednici će pasti. Naravno, sad ovo nekima možda zvuči smešno, ali to je zaista tako, a za one koji mi ne veruju, molim lepo, napravite krivično delo pa isprobajte taj (mal)tretman na svojoj koži.

Dakle, zaključili smo da je uvreda ili prozivka u tvorza nešto najgore, i da je to automatski povod za sukob, te se jedan dobar deo nasilja po takvim ustanovama dešava upravo zbog takvih akcija, zbog izrečene reči i slično. uostalom i Baki je u Biserima opisao par situacija kad je morao da se pobije jer ga je neko "uvredio".

Druga stvar, ta Bakijeva večita paranoja, to je isto taj rad, "pričali ste o meni, znam da ste pričali o meni" i slično, jer u zatvoru zaista ne možeš nikom da veruješ. Eventualno ako se uortačiš sa likom sa kojim se skroz kapiraš, ili ako uletiš u neki ozbiljniji kolektiv pa imaš leđa, tu si miran, a sve van toga je čista paranoja, jer zaista, previše je ogovaranja, nameštanja, cinkarenja, štangliranja, šaberizacije i ostalih divotarija tog tipa, i od toga se ne može pobeći, jednostavno nemaš gde. Dakle taj gard prema okolini, i ta paranoja nije nimalo slučajna, jer znam mnoge ljude koji su isto tako po izlasku iz zatvora zadržali takve stavove prema okolini.

Evo vam samo jedna pričica, od mog drugara burazer bio 2 godine u Valjevu, i vratio se al' skroz nenormalan, tipa živi sa babom i burazerom, i pita ga baba "Sine, da ti turim kafu?", i ovaj automastki, bukvalno bez razmišljanja, instiktivno, skoči iz fotelji i izdra se na jadnu babu "KOME BRE DA TURIŠ?". E sad, nekom ovo možda i nije baš najjasnije ali ako uzmemo u obzir da u Valjevu borave momci od 16-21 godinu (dole-gore, nisam baš najsigurniji) te da vrše određene rituale za nepoverovati, onda ovaj potez burazera ne treba nikog da čudi.

Npr. u Valjevu, se zatvorenici tuširaju u donjem delu trenerke, i to tako što jedan čuva stražu a ovaj drugi se tušira, i naivan čovek će se pitati što to tako rade pobogu, a odgovor je vrlo jednostavan. Kada se kupaš u donjem delu trenerke, nisi go dole, tako da nikom, al' bukvalno nikom ne može (ne sme) da padna ni na rub pameti da je tu bilo nekakvih homo vragolija, a razmislite, postoji tu i opcija tuširanja u kupaćim gaćama, ali to ne prolazi jer je naravno homo, i kraj priče.

Dalje, kada se ide u WC mora da se piša tačno u rupu čučavca, da se jasno čuje žubor, jer ako se kojim slučajem ne čuje, pa to je bre skandal, jer samo devojčice kad uriniraju šaraju okolo. I još samo ovo, u paketima koje rodbina donosi može opušteno da bude i banana, ali striktna naredba od zatvorenika je da te banane moraju da budu bez izuzetka isečene na komade, dakle, nikako cele. Aluzija je kristalno jasna. I to vam je samo par primera da vidite dokle sve to može da ide, naravno ovo je neki moj info iz 2004. tako da ne mogu da garantujem da je i danas tako, ali u suštini tu ne može mnogo šta da se promeni.

Za kraj bi pomenuo jednog lika od 21 godinu sa kojim sam boravio na jednom sličnom mestu (da ga ne imenujemo) 2003/04 godine, i neverovatno nešto, lik je isti, ma pljunuti Baki, i po konstituciji i po celom tom tripu sa kompleksima i paranojom, samo što je skoro 20 godina mlađi od njega, a da stvar bude još gora čak smo ga i zvali Baki (?!). Znači, ja sam bio u neverici, ali sam ubrzo skontao taj pattern ponašanja, jer i ovaj moj Baki je još ko klinac visio po popravnim domovima, a i imao je samo 21 godinu a po pojavi je izgledno ko da ima bar 27, doduše tu je zatvorska teretana uradila svoje, ali opet jako zajebana situacija. E, da vi znate kakve smo mi sve muke imali sa njim, nas 7 a on jedan, ali tolko zahtevan, tolko istripovan, da je sve moralo po njegovom, i naravno svaka pogrešna reč koja bi mogla da aludira na nešto što nije "ispravno" je vodila u sukob, doduše svaki taj sukob je vodio u povlađivanje njemu, jer su svi skontali da tu nema pomoći, em što je malo sporiji, em što je ultra kompleks, em što je bio jak ko crna zemlja, i svaki fizički sukob sa njim bi vodio u samicu na 7 dana, a ništa ne bi postigli jer je imao leđa međ' vaspitačima.

I još samo da 'definišem' reč kompleks u ovom zatvorskom žargonu, jer možda neki nisu baš najbolje skontali. Dakle, kompleks ili kompleksaš u zatvoru je lik kome je ispod časti da npr. oriba klonjaru, da opere sudove, znači sve te neke gistro ženske poslove, ali ne u smislu da on sad, lupam, svojoj kući to ne bi uradio, nego se radi samo i isključivo o zatvorskom okruženju, jer kući si solo, a ovde te gledaju suparnici/predatori i snimaju svaku pa i najmanju tvoju 'grešku'. A najveći problem je što se takav način razmišljanja i delovanja toliko useče čoveku u koru mozga (ako ćemo realno po meni je to ispiranje mozgova al' ajd sad) da neki i posle 15-20 godina ostanu u tom fazonu, pa onda tako danas imamo na 100-tine Bakija po Srbiji, s tim što je Baki ipak jedan jedini, uvek spreman za šalu, dakle skroz gotivan lik, i što je najbitnije - ima dobru dušu, tako da moram još jednom da ponovim, biće mi jako žao ako ispadne. Toliko.

7 comments:

Anonymous said...

http://www.youtube.com/user/neroperkazob3#p/u/8/riAXK6LOdb8

son of man said...

To kralju! ;)

Anonymous said...

Mislim da bi ti decko trebao da se drzis onoga "Ako nemas nista pametno da kazes, bolje cuti". Osim ako nisi Bakijev psihijatar...

son of man said...

Ovo mi nikako nije jasno, jel' ti se ne svidja ono sto sam napisao, ili si pak Bakijev drugar pa znas da to nije bas tako kako sam ja opisao ?

Anonymous said...

Ja sam cuo pricu od dobrog ortaka koji je lezao godinu, kako u zatvoru niko ne "pusi", svi "pale", chajne kobasice im donose isecene nikako u komadu, banane se takodje secu na sitno itd.

Anonymous said...

Bio sam u Zabeli 2009 na godinu dana. Pola ovih informacija, tj. pola tih kompleksa vise nema. Kobaje mogu bez problema kao i banane. Naravno svi pale niko ne pusi, te fore da ti turim to nikako i dalje ne prolazi. Za mojim stolom je bio jedan decko koji je osudjen na 12 godina, bio je u valjevu i kad je dosao u zabelu bio je zesce istripovan, jer je on tako to doziveo taj trip, jedan drugi ortak koji je bio sa njim u valjevu kaze da sve zavisi od tebe kako to dozivis. On niti je imao te komplekse za tusiranje niti je ulazio u kkonflikte, niti je toliko potpao pod taj zatvorski mentalitet. Ja sam imao arogantan stav prema vecini u smislu dao sam im do znanja da ako zelim da pricam/da se druzim sa tobom druzicu se zato sto mi odgovara. A prilaze svakavi retardi i kreteni. Inace mene je posle izlaska iz tvorza drzao taj trip zatvorskom mentaliteta al me je prosao kako je slika zatvorskog zivota pocela da bledi, neke stvari su ipak ostale, bas taj trip isteravanja kompleksa do kraja, banalan primer recimo sada vise ne tolerisem kad neko pokusa preko reda da uzme/kupi nesto, na salteru i slicno odmah ga isprozivam jer je u sustini taj lik indijanac, ako dozvolim da me on gazi na taj nacin dozvoljavacu svakome posle, tako je u tvorza kao sto rece ako dozovlim tom nekom indijancu da me proziva i slicno, ako mu dozvolim onda postanes devojcica, sisa a u normalnom zivotu Slabic koga drugi gaze.

son of man said...

Svaka cast za komentar jer upravo to je poenta, a posebno ovo sto si poslednje napisao, meni se bukvalno to i dan danas desava, naravno ne insistiram bas uvek ali desi se, mada kontam da je to jedna od onih dobrih stvari koje ti ostanu iza ustanova, jer ono ipak treba nekim ljudima dati do znanja da mora da postoji neki red pa bilo kakav a ne vecito bahato ponasanje, i taj fazon "lako cemo", e takvima bi pozeleo ma samo metar Zabele, da vis' kako bi skupili ta krilca ocas posla.

Related Posts with Thumbnails