Saturday, September 26, 2015

Nedelja kad je otišo Hase: Cenzura il' prekrajanje istorije?


Ovim tekstom bih hteo da ukažem tj. više da podsetim na jedan, pa nazovimo ga za sad incident, a vezan za kultnu pesmu Zabranjenog Pušenja - Nedelja kad je otišo Hase. Naime, svi smo voleli tu pesmu, slušalo se to i na ekskurzijama i otprilike svi znamo kako ide i tekst i muzika i ceo fazon. E, al' onda je došao rat i podelio članove Pušenja ali i celog new primitives pokreta, na "pravu raju" tj. na ove koji su ostali u Sarajevu, i na "papke" ili kako su ih već nazivali, a zapravo Srbe koji su izbegli iz Sarajeva iako ih po ovim prvima navodno niko nije oterao niti bilo šta slično. Dakle, sami su otišli za Beograd i tako izdali, prodali i kako to već ide. Naravno, tu postoji i treća strana koja je da kažemo neutralno zapalila u Sloveniju poput Đure iz Bombaj Štampe, dok su u Sarajevu od viđenijih ostali Sejo Sexon aka Davor Sučić, Zenit Đozić aka Zena i Mirko Srdić poznatiji i kao Elvis, a za Beograd su utekli dr Nele Karajlić, zatim Rizo, vokalni solista Elvisa J. Kutovića, pa Daksha aka Ogi - basista Pušenja i legendarni producent Malkolm Muharem. Dakle, da ne bi bilo zabune ovde sam naveo samo široj publici kolko tolko prepoznatljive face a i realno za ove druge ni ne znam gde su i šta rade.

E sad, dakle bio rat, prošo rat, i već tamo '97 u Beograd su počeli da stižu novi albumi ovog novog sarajevskog Pušenja, dok je Nele nešto slično radio ovde sa albumom "Ja nisam odavle". Doduše Nele je na koncertima uvek napominjao da se radi o "krnjem Zabranjenom Pušenju", dok je Sejo kao gitarista i autor sarajevske verzije to malo drukčije skontao. E, sad dolazimo do poente. Kako je on to zapravo skontao možda može ponajbolje da se vidi na kompilacijama Pušenja koje su nam stizale iz Sarajeva i to upravo na samom kraju gorepomenute "Nedelja kad je otišo Hase" gde je Sejo najopuštenije isekao tj. bacio u fade out da se ne čuje ono skandiranje "Jugoslavija, Jugoslavija, Jugoslavija...". Naravno, kontam da je svima jasno zašto je to uradio, ali za onih 2% koji to ne znaju evo objašnjenja, znači njima je tamo po BIH Jugoslavija predstavljala svo ono najgrđe zlo, a i u to doba se Srbija (sa Crnom Gorom) i dalje nazivala Jugoslavijom, pa je bilo jednostavno nezamislivo da se to skandiranje čuje po sarajevskim kafićima i svuda. Što se mene tiče za sad fer.

Inače, ja sam tada iskreno više gotivio tu Sejinu verziju Pušenja nego ovu Neletovu jer na tom jednom jedinom albumu "Ja nisam odavle" ima možda 2 pesme koje mi se onako baš iskreno sviđaju, dok na Sejinim albumima i pored gomile ultra ratno-patetičnih pesama bilo je i dosta kvalitetne glazbe poput "Možeš imat moje tijelo", "Jugo 45", "Poso, kuća, birtija", "Karabaja", "Džana" itd.etc.

E, a onda je došla 2003. i Jugoslavija je konačno ukinuta i na papiru, tako da sam kontao da sad neće bit problema, pa sam tako 2006. otišao u SKC da pogledam i tu Sejinu verziju Pušenja uživo. I zaista, pun SKC, sve na nivou, hitovi se ređaju, omladina singalonguje sa Sejom za vokalom, ma sve u fulu, i bukvalno je samo falio Nele pa da to bude ko nekad.

Ali avaj, stiglo se i do "Nedelje kad je otišo Hase" i ja baš uvatio da pomno ispratim sa strane, nepristrasno kolko se može, šta će se dešavati na kraju pesme na bini ali i u publici. I tako, ide na kraju nekoliko puta ono ponavljanje kad se peva "Svi u napad, svi u napad, svi u napad, jedan je Hase" i sad svi očekujemo finiš sa Jugoslavijom kad Sejo prekide pesmu. I ja gledam, znači ne verujem, ali je beogradska publika tu srećom izvadila stvar i nastavi sa skandiranjem Jugoslavija jedno 2-3 minuta, a ovi na bini se svo to vreme pravili ludi, iz fazona - jel' čujete kako nešto cvili?

Alo bre Davore Sučiću aka Sejo Seksone, đe ti je ba zapeo kraj pesme care? Pa ne može se pobogu tek tako prekrajati istorija, ne može se cenzurisati rokenrol, koji te to kompleks puca - jebo li te on? Šta je bre ovo, neki kao revizionizam bogtejebo? Pa dal' ima igde na svetu da je neko tako skratio pesmu da bi se dodvorio jednom delu publike? To je bre jedna genijalna pesma nastala u datom trenutku istorije, dakle 1985. kada se volela ta zemlja Jugoslavija, i sad ovaj uvatio da je menja. Pa šta to znači, jel' sad treba svaki rokenrol bend koji je svirao dok je bila SFRJ, da uvati pa da prepravlja tako delove gde se pominju imena i nazivi onih protiv kojih su kasnije ratovali? Evo ja ne znam ni za jedan drugi primer, a ako neko zna nek kaže, jer meni je ovo sramota od blamove sramote. Uostalom, ako Seji tekst pesme nije bio po volji mogao je i da je izostavi na beogradskom koncertu, i meni bi to bilo skroz prihvatljivo, ali jok, on je morao da je odsvira, jer gistro raja traže veselo, ko će slušat tuđu muku?

Da zaključim. Iako zaista poštujem Seju kao autora ne mislim ama baš ništa dobro o njemu ko čoveku, tako da više nikad nisam pohodio koncert SA Pušenja, iako svake godine barem po jednom sviraju u Beogradu i naravno uvek je puno jer dolaze novi klinci koji veze nemaju sa životom, jer ta omladina je prvo čula ove najnovije pesme pa su onda uzeli da kopaju po originalnim albumima Pušenja. Mada iskreno i mi stariji smo tako radili, i ja sam prvo video spot na televiziji "Ja sam MANIJAK iz gimnazijskog parka" pa sam onda gledo Nadrealiste pa me jbga povuklo.

Ma bre ne bi ja ovo ni pisao da pre neki dan nisam slušao neki svoj mix Pušenja i izvalio da mi je "Nedelja" cenzurisana. Znači odma' sam onako u šoku i neverici po'itao na "Roknostalgiju" i skinuo kvalitetan mp3 rip sa vinila da smirim živce. I evo, sad mi je već mnogo bolje, a prilažem vam dole i cenzurisanu verziju pesme za one koji i dalje ne veruju da neko ima obraza to da uradi. Znači bolje grob da mi je oskrnavio nego svetu NEĐELJU!

3 comments:

. said...

Film je ''dao bih milijardu dinara'' prepravio u ''dao bih milijardu dolara''

Ja said...

Od 1992. ne postoji sarajevsko Pušenje. Postoji zagrebačko i to što je Nele radio. U Sarajevu su Zena, Šibi, Minka, Elvis. Sekson živi u Zagrebu i radi iz Zagreba.
Uvijek mi je bio nevažan lik, a kad sam im prije nekoliko mjeseci slučajno se zadesio na tonskoj i kad sam čuo frajera (nekog od članova benda) kako na purgerskom govori: e čuj, može malo basa, ok? - samo sam se nasmijao.
Svi oni vole prodavat Sarajevo, a činjenica je da je Sarajevo karina. Znam, živim tu.

Anonymous said...

Nema tu opravdanja, sve si lepo napisao. Jebo mater, koliki kreten neko moze da bude...?

Related Posts with Thumbnails