Sunday, November 2, 2008

Sarajevski Novi Primitivizam vol. 1

Evo za pocetak price o novom primitivizmu chiji sam inace veliki fan i postovalac, kolki tolki poznalac, moglo bi se reci cak i ekspert u neku ruku, ma bre najveca bre faca da se ne lazemo, i jedini ja zapravo i imam pravo da pisem o tome jer su svi ostali poodavno izdali, prodali itd.etc. Znachi ja i BOG tj. upravo ovaj gnosticki bog Abraxas koji stiti ovaj blog od dobrih ljudi koji mi misle podmuklo dobro i pun mi ih je zaista, jer neki ljudi misle da sam ja tu sliku stavio ko ikonu samo da bi bio shareniji blog a zapravo nije tako, nikako nije tako, nemam ja zivaca vise od te silne dobrote, ocu bre ZLOZLA na DNUDNA ko nekad sto je bilo i kraj. Znaci moj EGO u prvi plan i DIE ENDE DAS ENDE sto bi rekli istocni Nemci.

Znachi za sad samo ova tri spota kojih ranije nije bilo na NET-u, naime nedavno se neko (pre par dana) setio pa ih nabacio na youtube a moja je (malo)gradjanska duznost da to podelim sa vama, znachi uzivajte jer ovo su do sad bili rariteti tj. uopste ih nije ni bilo na NET-u. Znachi zaista AWESOME !

Zabranjeno pusenje - Anarhija all over Bashcarsija



Ovo drugo je iz stanovite emisije sarajevske TV "ROCK OKO" iz '85 gde Nele i Elvis tu kao nesto diskutuju, dolazi do sukoba titana, ali ono sto je jos zanimljivo su ova dva isecka iz spotova Zabranjenog pusenja "Brut" i Elvisa J. Kurtovica "Krivo usmjeren" gde se jasno za gitarom vidi pokojna legenda Zijo. Znachi okultno :



I za kraj Crvena Jabuka tj. pesma sa jedinog albuma (istoimenog) iz '86 koji im se priznaje kao novoprimitivni jer je upravo Zijo pevo na njemu i ovaj spot je sniman par meseci pre njegove prerane smrti 1. oktobra 1986.

Crvena Jabuka - Dirlija



I za kraj kratka biografija Drazena Richla Zije sa wikipedije, za mene jedinog sveca uz brata Moskrija koga priznajem :

Dražen Ričl Zijo ili Para rođen 12. marta 1962. godine u Sarajevu - preminuo 1. oktobra 1986. u Beogradu.

Biografija

Ričl je odrastao na Koševu sa majkom Elvirom, pošto mu je otac Ferdinand umro u detinjstvu. Završio je srednju muzičku školu, a kasnije upisao žurnalistiku na Fakultet političkih nauka. Tamo je upoznao Branka Đurića Đuru i Zlatka Bostandžića. Ubrzo je počeo da svira u bendu Ozbiljno pitanje, zajedno sa Zlatkom Arslanagićem, a zatim i sa grupom Elvis J. Kurtović. Međutim početkom 1985. godine ih napušta i zajedno sa Arslanagićem osniva grupu Crvena jabuka. U Zlajinom potkrovnom stanu pišu pesme za prvi album Crvene jabuke. U bend dolazi basista iz Zenice Aljoša Buha, klavijaturista Dražen Žerić Žera iz grupe Žaoke i bubnjar Darko Jelačić Cunja, takođe iz Zenice.

Ričl je jedno vreme bio voditelj na radiju Sarajevo zajedno sa budućim nadrealistima Neletom Karajlićem, Zlatkom Arslanagićem, Zenitom Đozićem i Borisom Šiberom u humorističkoj emisiji i preteči prvih nadrealista PRIMUS (Priče i muzike subotom). Važio je za jednog od najboljih gitarista sarajevske rok scene zbog čega je od Elvisa J. Kurtovića dobio zvanje „Najbrže ruke srednje Bosne uključujući zajednicu opština Tuzla“. Glumio je u prvoj sezoni serije Top lista nadrealista iz 1984. godine. Sa grupom Crvena jabuka je snimio jedan album pod nazivom Crvena Jabuka i četiri TV spota za pesme Bježi kišo s prozora, Sa tvojih usana, Nek te on ljubi i Dirlija.

Dražen Ričl je 18. septembra 1986. godine doživeo saobraćajnu nesreću kada je sa Arslanagićem i Buhom pošao na koncert u Mostar. Buha je nastradao na licu mesta, a Ričl je prebačen za Beograd na VMA zbog teških telesnih povreda, ali je dve nedelje kasnije, 1. oktobra 1986. godine, preminuo. Sahranjen je na sarajevskom groblju Bare. Na nadgrobnom spomeniku u obliku presečene jabuke uklesan je stih iz jedne od njegovih pesama:

“Prođe avgust srećo moja,
Vrijeme da se rastane
Bilo je izgleda previše lijepo
Da nam tako ostane"



DRAZEN RICHL ZIJO (1962-1986) R.I.P.

P.S. Neki stariji ljudi kazu da je sa Zijom umro i novi primitivizam, al' po meni to su samo pateticna naklapanja jer Zijo je bio lik za sebe a i ceo pokret je bio sprdnja tj. odlichna zajebancija na rane socijalne tematike i u neku ruku izrugivanje tom novom talasu u Beogradu i novom valu u Zagrebu, posto su ovi poceli sebe isuvise ozbiljno da shvataju i poceli tripuju da su nekakve ROK zvezde, e tu im novoprimitivci dohakashe i zato ih i cenim ponajvise od cele te muzicke scene SFRJ 80-ih. I mozda nisu bili neki preterani muzicari, obradjivali su Stonse i pravili zajebanciju od toga, al' su brate umeli da ga zavuku samo tako, uostalom njihov izdanak pod imenom "TOP LISTA NADREALISTA" govori sam za sebe, a da ne pricamo o tim albumima i kako ih je ko pogresno ili vec kako kapiro. Znaci kada pricamo o 80-im godinama za mene, idemo hronoloshki : Sharlo, prvi album Discipline i onaj EP, drugi album Kazalista, zatim Katarina II album iz '82, pa onda sve ovo, od Pushenja preko Elvisa, Jabuke (prvi album sa Zijom) pa do Bombaj Shtampe. Naravno to je samo moje misljenje, a neki opet npr. cene ponajvise Azru, neki gotive Idole a ja JOK. Mada Azru i volim da slusam jer je Dzoni kralj kakvog nema a Idole danas bas nikako. Em shto se muzike tiche em sto sad tek mozemo da vidimo ko su zapravo bili ti likovi sve vreme (sa izuzetkom Divljana kome svaka chast). Peace. A sto se tice Crvene Jabuke za mene Jabuka bez Zije je ko sad ovaj QUEEN bez Fredija, ko PRTI Bee Gee bez Moskrija. Ja to jednostavno ne mogu da slusam, jer to meni nije TO i kraj price.

6 comments:

Anonymous said...

Sine ti si u ovom fahu, to jest muzickom stvarno poznavalac i to veliki, nije a te hvalim ali sad vidim koliko malo ja znam o nasoj muzickoj sceni, ali meni se da i oprostiti jer sam bila vec dugo van zemlje, pa ipak...Lepo je kad si na brzom internetu pa kad mozes da slusas muziku istovremeno i da citas tvoje komentare, biografije tih likova i sl. evo na pr. Crvene jebuke, njih sam dozivela tamo . Bog stari!

son of man said...

To sto ti znas malo ne mora da znaci da ja znam puno i da sam veliki poznavalac - zar ne ? haha :)
"Ko i malo na brdu stoji bolje vidi no onaj 6 feet under" hahahaha :))

A sad ozbiljno. Sto se tice ovog novog primitivizma, i tako te scene 70-ih i pocetka 80-ih tu zaista znam dosta, jer dok su moji vrsnjaci slusali aktuelnu stranu muziku 90-ih meni bilo gotivnije da slusam stariju domacu, jer ipak drugi je fazon kad se sve razume a meni su tekstovi jako, jako bitni, posebno kod bendova kao sto su Zabranjeno pusenje, Crvena jabuka, Elvis J. Kurtovic i ovi razni ostali, znachi to mi mnogo zanimljivije nego da ja sad trazim tamo neke "skrivene poruke" u pesmama pojedinih bendova na engleskom jer nisam bas tolko dobar sa engleskim. Jbga al' nisam. Maternji mi jezik ovaj sa prostora ex-YU.

Anonymous said...

Jarane ti si opiso Ziju samo tako svaka ti cast ,steta to se slabo spominje u medijima ili nikako al on je bio defintivno zadnji mohikanac u toj nezaboravnoj generaciji sto se kaze, nevjerujem da ce se ikad roditi novi Zijo jer to je takvo doba bilo bez predrasuda mrznje ,samo humor i nikakve materijalne tegobe ko danas.On je bio i ostao moj idol iz djetinstva kad sam sanjo kako bih volio kao on samo od stonsa tonove skidati na gitari.Pozz

son of man said...

Taj rad brate moj, Zijo je ko shto rekoh jedini svetac sa ovih nasih prostora uz pokojnog brata Moksrija koga priznajem i kome se klanjam. Ono cim prvi put dodjem u Sarajevo prvo sto cu da uradim idem da se poklonim svetim moshtima Drazena Richla na Bare. A ima tu u Beograda jedna omanja ekipa koja bas skroz kapira Ziju i njegove akcije, naravno to je samo par ljudi ali meni dovoljno jer to sto je on radio od svoje 20-te pa do 24. godine to neki ne urade za ceo svoj zivot. Jer eto taj prvi album Jabuke to vecina ljudi slusa al ne chuju zapravo da to nisu nikakve ljubavne pesme i pesme za eSkurzije, tj. jesu mogu i tako da se slusaju ali kad poslusas malo jace cujes da ima mnogo bolji rad u pozadini, znachi ko Elvis J. Kurtovic al' za shire narodne mase, upakovano taman kako treba i zaista ko zna shta bi bilo sa Jabukom da Zijo ne pogibe, sigurno nesto mnogo jako jer je decko bio genije, verujem da bi chuda napravio, al opet ko zna zasto je to dobro. Umro mlad otiso u legendu, e sad sto ti kazes zasto o tome nema u medijima, pa jbga kolko vidim po Sarajevu nije Zijo ispostovan kako treba, a ako te u rodjenom gradu ne isposhtuju de ces dalje, a druga stvar ovima iz Jabuke kolko sam ja skonto to ne odgovara jer bila je neka frka 80-ih kolko se secam oko toga cije su sve te pesme koje su izdate na sledeca dva albuma il' tako nesto. Nisam bas siguran za ovo jer jako davno sam cito o tome to je bilo '89 u onom casopisu za mlade "CAO", tako da me ne vataj za rech. A i jako je ruzno bilo od njih sto su nastavili pod istim imenom a glavni covek im pogino, to mi isto sad evo da dam neki primer iz sveta, ko da su Dorsi nastavili bez Morisona, ko QUEEN bez Fredija, znaci ovi hteli para i slave, lose, jako lose al njima na dusu. To kad se desi tako, bend se raspada pa se pravi novi jer ne moze ovaj klavijaturista nikako da zameni Ziju ma kolko on dobar bio vokal i sve, to po meni nije Crvena Jabuka. Isto ko ovo Pusenje bez Neleta, jeste to dobro (poslednji album CHIKO mnogo jak, ma prejak), Sejo to lepo ume da napravi, sve dojaja, duhovito i inteligentno ali Pusenje je meni bilo Nele na vokalu a Sejo gitara, kombinacija koja ubija samo tako, izostavi jedno od te dve komponente i nije vise to TO, mozda nekom jeste i ja to poshtujem, uostalom bio sam na koncertu novog Pusenja u SKC-u prosle godine i bilo bas dojaja al opet kazem nije to taj rad, OK ove nove pesme od "Fildzan viska" pa naovamo to Seji bas lezi da on otpeva to ali ove starije nisu ispale meni OK. Ma ima jos gomila primera gde su se tako clanovi "razilazili" pa kao da se uzmu pare na tim imenima, pa su tako i ovi kontali imali su dojaja popularan bend Crvenu Jabuku '86 i poginulog mladog harizmaticnog frontmena i to je onda odlicna pozicija jer narod voli tu patetiku pa su nastavili pod imenom Crvena Jabuka, isto vazi i za ove nase, ti to mozda ne znas, jer ne znam dal pratis, ali ima tu jedan rep sastav PRTI Bee Gee i umre im glavni chovek znachi taj MOSKRI i oni umesto da batale iako su bili samo podrshka njemu a on vodio glavni shou i na bini a i ovako tekstualno, bio iskreni genije u svakom pogledu, najbolji lik, znao sam ga i licno jer smo isto godiste, iz istih prica, i oni nastave da rade i sad eto uzimaju pare i slavu i dalje al' to meni nije PRTI bee gee, ja to vise ne mogu da slusam. No dobro, da ne mracim vise. Uglavnom bice jos o novom primitivizmu, imam ja jos tekstova sto u shteku sto u glavi, jer ja sam to bas ispratio kad sam bio klinac a sad nadogradio novim informacijama al' cudi me iskreno da taj novi primitivizam barem u Sarajevu nije ispostovan kako treba da se uradi nesto bilo sta povodom toga (dokumentarac, knjiga, bilo sta bre) da se ne zaboravi jbga. Malo mi glupo da ja iz Beograda treba da pisem o tome a iz Sarajeva slabo ko, mada OK bio rat jbga, ljudi se razisli, izginuli tako da mozda i nema informacija iz prve ruke dovoljno ali sam siguran da ima ekipe koji su tad bili klinci i koji su to slusali vise nego mi u Beogradu ?!
I ono, vecina ljudi kontaju kao Pusenje je taj novi primitivizam a ja opet vise preferiram prvi album Elvisa sa Zijom na gitari i Rizom na vokalu i to je meni sama srz te price. Mada bice jedna podrobna analiza pa cu tamo o tome, kako sam ja to video.

Chitamo se brate moj, hvala na komentaru, ko kapira Ziju taj ne moze biti losh chovek - zar ne ? :)

sejo said...

Moram dadati ,ti si 100 % u pravu sto se tice fenomena "brzog zaborava" u Sarajevu.To je takav grad relativno mali grad (pola milijona)a tolko zvijezda zivjelo i rodjeno tu,izmedju ostalog dva nobelovca Plelog i Ivo.U Bosni ili Sarajevu ne postoji izraz zvijezde kad si lokalni bez obzira na velicinu ,nobelovac ovaj onaj nebitno tebe tretiraju kao obicnog insana ,to se nije znalo cijeniti ,kod nas se kaze odmah "ko si ti ba".Al zato prema "poznatim licnostima" iz drugih republika se drugacije ponasalo davele se ulice itd.Jedan primjer ,Emerik Blum rodjeni sarajlija osnivac i direktor Energoinvesta iz sarajeva najvece firme u bivsoj jugi po exportu ,pored toga sa energoinvestom osnovo masu jos firmi koja su harala po africi ,bliskom istoku,juznoj americi gdje god zapadne firme nisu mogle prici ,hranio je milijone usta skolovo inzinjere strucnjake ,jedan od organizatora olimpijade 1984,Newyork times radio intervju s njim 1970-ih nazvoga crvenim kapitalistom, danas poslije 24 godine njegove smrti niko ga ne spominje ima jedna mala ulica na grbavici po njemu.Mi nemamo tu kulturu ko na zapadu da gajimo i cuvamo umjetnike nego hi jos vise u "ambis "bacamo.Recimo Avdo Sidran napiso najbolja tri filmska scenarija u ovom dijelu evrope sjecasli se doli bell,kuduz,otac na sluzbenom putu ,danas zivi od 200 maraka penzije i nezna u utorak sta ce jesti u petak,a proglasen je ima negdji zapisano najboljim scenaristom evrope u tom zanru.Na zapadu bi bio milijoner i respektovan samo tako.Mozda sam malo skreno sa teme nego da pojasnim kakav smo mi narod.Sto se tice Zije neznam kako samo nijednom da se sjete muzicari ili crvena jabuka mada od jabuke je ostalo samo ime pa da naprave koncert u sjecanje Zije i aljose,svaka cast onim muzicarima koji se sjecaju Indeksa pa prave koncerte al ono sto je Zijo uradio za 4 godine nije nikako mala stvar.Evo sada ce biti gotov neki dokumentarni film o plavom orkestru al nista jos o "novom primitivizmu".Trebalo bi mozda kontaktirati Elvisa koji radi na radiju Sarajevo i ima program svaki da u podne da se malo aktivira i napravi nesto o Ziji.Pozz
Evo jednog spota http://www.youtube.com/watch?v=UJfT0ZrVJog

Anonymous said...

Ja takodje tesko slusam Prti bez Moskrija, nije to to.

Related Posts with Thumbnails