Sunday, July 22, 2012

VA - Tito nikad više! (1992)

Priču o beogradskoj HCpunk sceni ću početi sa po meni jako bitnom ako ne i najbitnijom kompilacijom tog vremena, gde je Gvido Obradović, inače vokal kultnog benda Brainstorm, '92 uspeo da okupi sve tada bitnije bendove sa naše demo scene i da ih nabudži zajedno na vinilu i da sve to odradi totalno D.I.Y. što je u to doba bilo praktično nezamislivo u Srbiji, a imao je i svoju distribuciju INTERMUSIC koja je meni bitna jer sam preko nje prvi put i stupio u kontakt te ’92 sa masom D.I.Y. izdanja uglavnom domaćih pa i stranih bendova. Gvido je, kolko se meni činilo, imao para, tako da se bavio svim i svačim al' mu je retko šta polazilo za rukom - od izdavanja D.I.Y. 7", LP-a, pa do štampanja majica i prišivača - sve to niko u Srbiji nije jebo ni 3%, uostalom takvo je bilo i sveukupno stanje u državi tih godina ('91-'93), a i nekako jebemliga nije znao sa ljudima, te je kružila priča da navodno ispaljuje ljude, mada ja u to nikad nisam poverovo jer je prema meni bio skroz korektan, tako da su ga mnogi prozivali a i redovno je doživljavao "finansijske krahove", da bi na kraju sve te vinile oko kojih se cimao, delio za DŽ po koncertima. Velika rispektčina za tu akciju.

I pored svega toga ja sam se ipak odlučio da podržao tu njegovu akciju pa sam jednom prilikom kupio svoj primerak ove ploče sa skroz solidno urađenim omotom, sa sve tekstovima, fotkama i infosima o svakom bendu. Na prednjoj strani omota je odštampana ona čuvena d.i.y. pankerska mantra "Nemoj da platiš više od 10 DEM.-/P.V.YUGO DIN. za ovu ploču", i baš zbog ovakvih stvari, da budem iskren, mi se i svidela cela ta HCpunk priča u startu. Bilo mi nekako simpatično, mada mi nije bilo baš najjasnije zašto, ko i kako. Al' da batalimo sad ove moje "unutarnje borbe" i zavirimo u ovu po meni krucijalnu kompilaciju za beogradsku nezavisnu scenu.

Na prvom mestu se našao jedan od prvih snimaka tada josh relativno anonimnih DEAD IDEAS - i pesma ILLUSION, tekst pesme i fotka na kojoj se pored neizbežne pevačice Jece našao i čovek-za-sve poznatiji i kao Kojot, doduše svirao je on tada i u DEL-ARNO-BENDU trombon, dok ga ovi prvi nisu izbacili te tako nastade EYESBURN koji je krajem 90-ih i početkom 'iljaditih bio najkomercijalniji bend od svih tih koji su počeli kao nezavisni HCpunk a onda se prodali, i to u ovom slučaju za baš odlične pare, što i nije tako loše ako se zna u kakvoj se besparici živelo tih godina.

Drugi numera je bila Acina DESTILACIJA MOZGA sa pesmom "SEZONCI" gde "prozivaju" pozere tekstom : "Kvazi pankeri šetaju gradom, naci skinsi i ostalo blato, da li oni znaju za bunt i ideale? - Ošišaću se kratko, biću panker ja, a do juče sam bio odličan đak", pa onda refren : "Sezonci, sezonci, bežite odavde, za vas je disko klub i njegovo sranje !!!". Znači umirali smo od smeha slušajući ovo ludilo - al' ono, ipak je to bio bend za respekt sa sve Acom Destilatorom na čelu, jer je trebao na kompilaciji da predstavlja tu čuvenu ekipu koja se okupljala oko DADOVA krajem 80-ih, doduše dosta me je čudilo zašto za ŠAHT tu nije bilo mesta jer su oni ipak bili originalniji i izvorniji DADOVO bend od DESTILACIJE. Al' šta da se radi, valjda takva tura bila.

Sledeći su bili E.H.E. - neki meni nejasan skate-thrash-core bend. Kasnije su neki članovi ovog benda svirali čak i u SUNSHINE-u, dakle za nepoverovati. E.H.E. su predstavljeni sa dve pesme od kojih je jedna čuveni "Pijani Odred" (obrada Motorheada) sa okultnim stihovima : "Kakav sok, kakva boza - pivo, vino, votka, loza - to je naša dijagnoza" i još jače "Stižem kući, još dva metra, pijan vidim Svetog Petra, gde je sada moja jetra?!" - i džaba ja sad da to prepričavam, to je jednostavno neophodno čuti, dakle smehotresna olimpijada, al' bez zajebancije. Pa su ubudžili i kao neku prvu skejtersku pesmu u nas "Skate or DIE" koja je blagi očaj al' kao prvi se setili pa im se gistro priznaje.

Iz cele te HCpunk priče na kompilaciji izdvajali su se jedino DAYDREAM – prvi ako ne i jedini srpski grunge bend sa pesmom “Hidden World” (serem, nisu jedini, postojao je još jedan - Mushroom). Bilo je tu još nekoliko bendova koji i nisu baš vredni pomena ali treba posebno izdvojiti URGH! koji su tad bili pravi izvorni prva-2-albuma-Napalma GrindCore i čiji su koncerti bili uvek prenatrpani i meni ostali u nezaboravnom sećanju zbog pevača koji je šou pravio po BUNKERU, a i tada je i Meho (Uroš Smiljanić) svirao bubanj a mi ga gledali ko boga i divili mu se kako je tako precizno svirao to zakucavanje, a i Meho je pravio mozda i najbolji, najzreliji fanzin na srpskom WARPIGS. I samo napomena : tad se klub u kom su mogli da nastupaju "nezavisni" bendovi zvao BUNKER da bi posle promenio ime u St. JAMES a sad stvarno ne znam kako se zove. Savršeno mesto - slažete se ? Tu su svirali i čuveni SPERMBIRDS i BENEDICTION tih godina, verovali ili ne.

I za kraj kompilacije sigurno najozbiljniji bend od cele te ekipe koji je baš odudarao - naravno radi se o OVERDOSE-u. Dakle, ritam mašina, gitara, bas i glas. Nešto do tad neviđeno u Srba, i jedino mi je za njih žao što nisu izdali nešto i preko jer mislim da su imali ogroman potencijal i da bi provereno odlično prošli. Pa bre, čak i danas kad čujem te snimke, i žive i studijske, OVERDOSE mi zvuče kao jedini svetski bend, ma najoriginalniji bend koji se pojavio kod nas u to doba, i to definitivno valja poslušati ako već niste. Oni su čak uvezli prvi i te pištaljke preko ritam mašine da bi ih tek mnogo kasnije preuzeli ljubitelji tehno zvuka po žurkama...živa istina...ja svedok.

Brainstorm sa Gvidom na čelu '98

Da ne zaboravim da pomenem još i meni omiljeni gorepomenuti Brainstorm koji je bio zastupljen sa tri pesme od kojih je "Citizen’s Choice" definitivno zaživela među nama, klincima iz predgrađa. Da zaključim, ovo je vaistinu VR' kompilacija, i koristim ovu priliku da se zahvalim Gvidu na svom tom cimanju jer se zaista isplatilo, dakle Gvido brate neizmerno ti hvala na svemu.


5 comments:

upravanapolje said...

kibo,bravo za podsecanje na ovo malo parce beogradske da nekazem srpske hc/punk istorije koje budi takva secanja i neizmerne emocije kako je to iskreno i nevino izgledalo tih ludih,neobicnih devedesetih...jos uvek se secam kako sam iz tad po savovima razjebanog Borova Naselja bukvalno odvojio od usta i nekako skrpio za pismo Gvidi objasnjavajuci da nisam deo nikakve scene i da veze nemam sa hc/punkom,da dolazim iz sjebanog dela drzave ali da me zivo zanima njegov uradak i da bi mi mnogo znacilo da mi odgovori...elem,dobih ja to pismo,dobih i snimljenu kompilaciju na TDK Chrome sa sve kopiranim omotom koju i dan danas posedujem, a srce mi bejase puno...dan danas tvrdim da je ta kaseta bila prvi i jedini hc/punk materijal u BN-u te neke '92 i od koje je krenula ta prica oko BNHC-a,Devoteda,Core-Neta,Nopasarana... evo godinama posle,pruza mi se prilika da zahvalim Gvidi na svemu...

SvarogTattoo said...

Ekstremiste sam imao priliku da slusham dok su pravili probe na gajbi inache kod Jove,gitariste koji je ziveo u zgradi pored moje,urgh sam takodje preslushavao jer sam se druzio to jes` ishao u shkolu sa Morbidovim mladjim burazerom,u to vreme sve shto ti je trebalo su prazne kasete i bez ikakvog interneta si mogao da budesh u toku sa svim deshavanjima,e sad jedva chekam da mi se daunloduje ova kompilacija pa da evociram uspomene,pozdrav.

Sgt. Napalm said...

Jel moze reupload?

TripAtBrain said...

pitam se da li jos uvek stoje iza naslove ove kompilacije?:)

Sgt. Napalm said...

Super, hvala!

Related Posts with Thumbnails